Jumaat, Disember 14, 2012

CATS Sembilan Nyawa Inovasi

Sifat berinovasi berasal dari rasa ingin tahu yang besar. Buku CATS: The Nine Lives of Innovation telah mengaitkan rasa ingin tahu dengan kucing. Kucing adalah haiwan yang memiliki rasa ingin tahu yang sangat besar yang kadang-kadang membahayakan nyawanya.  Walaupun demikian, kucing tetap selalu ingin tahu dan mencuba banyak hal. Namun, rasa ingin tahu tidak pernah membunuh kucing.

“Pada dasarnya kita adalah sumber segala inovasi.” –Stephen Lundin 

Setiap orang memiliki potensi untuk melakukan inovasi supaya berubah kepada hidup yang lebih memuaskan dan bermakna.  Namun ada 4 halangan yang harus dihadapi untuk berinovasi. Mengatasi halangan tersebut bererti meningkatkan hasil inovasi kita. 4 halangan tersebut adalah: 
  • GANGGUAN. Keraguan dan rasa takut merupakan gangguan yang mengekang kita untuk berinovasi.
  • NORMAL. Keadaan normal tidak akan dapat menciptakan kemampuan berinovasi. Inovasi memerlukan kita keluar dari kebiasaan.
  • KEGAGALAN. Kita melihat kegagalan sebagai keburukan dalam kehidupan. Sebenarnya kegagalan adalah proses pembelajaran.
  • KEPEMIMPINAN MENYUBUR KREATIVITI. Ada teknik kepemimpinan yang kondusif untuk berinovasi, ada pula yang menjadi racun. 

Setelah kita mampu menghadapi 4 halangan tersebut, ada 9 cara untuk meningkatkan inovasi peribadi :
  1. Menciptakan persekitaran ramah inovasi.  
    Halangan terbesar untuk menciptakan persekitaran ramah inovasi bukan dari luar, malah dari dalam diri sendiri. Fikiran sedar dan bawah sedar kita seringkali dipenuhi dengan keraguan dan rasa takut. Setiap melangkah, ada suara yang memperlekeh. Suara itu bukan dari orang lain tetapi kita sendiri seperti: “Ingat kebodohan lepas yang kamu lakukan?”  Suara-suara seperti ini harus dicegah dengan melakukan inovasi walau apa pun yang terjadi.
    Halangan lain yang berat adalah dari luar diri seperti keluarga dan rakan. Kadang-kadang inovasi kita tidak dinilai seperti yang dikehendaki.

    Ide awal sebuah inovasi biasanya rapuh. Oleh itu masa diperlukan untuk membuatnya lebih kuat. Sebelum gagasan tersebut menjadi kuat, sebaiknya simpan dulu untuk diri sendiri dan lakukan yang terbaik untuk menguatkannya. Ketika idea tersebut telah menjadi sebuah inovasi yang mantap, barulah bincangkan dengan keluarga atau rakan.

    Pada saat tidur sebentar (napping), fikiran bawah sedar memberikan gagasan yang disampaikan dengan tegas. Ketika itu, alam bawah sedar menguraikan secara detail langkah-langkah kreatif dalam mengembangkan sebuah gagasan. Dan ketika bangun, sebuah inovasi telah tercipta! Jadi, jangan anggap remeh pada kekuatan tidur sebentar (napping).

    Jika suara2 sumbang berasal dari persekitaran kita, ciptakan sesuatu dalam kepala kita yang tugasnya membungkam suara-suara tersebut. 

  2. Siap melakukan inovasi. 

    Kita perlu sentiasa bersedia melakukan inovasi walaupun kita tidak tahu bila peluang itu akan muncul. Namun, inovasi lebih baik jika kita miliki arkib pengetahuan dalam minda kita yang dikumpulkan secara proaktif.

    Ketika kita berinteraksi dengan orang lain,  pengetahuan sedia ada kita dan orang tersebut akan bercanggahan dan melahirkan inovasi. Lebih banyak perbezaan pendapat mengenai suatu hal, lebih besar peluang untuk berinovasi.

    Mempersiapkan arkib pengetahuan secara proaktif boleh dilakukan seperti dengan menggunakan Mind Map

  3. Tahu bahwa inovasi berasal dari sesuatu yang tidak normal.

    Untuk berinovasi kita kena keluar dari situasi normal atau kebiasaan. Untuk keluar dari normal, provokasi fizikal, sosial dan intelektual diperlukan.

    Provokasi fisikal seperti kejadian, objek, paparan tertulis dan gangguan kepada akal sihat.

    Provokasi sosial adalah kata-kata yang diucapkan oleh orang yang berlainan pendapat. 

    Provokasi intelektual adalah hasil dari permainan fikiran, menggunakan lawan kata, kata2 cabaran serta tidak logik

  4. Menyambut provokasi fisik

    Tahun 2007, sebuah jambatan di Menneapolis, Minnesota, runtuh. Ini merupakan tragedi yang membuka mata dunia.  Jambatan ini digunakan oleh 250.000 orang setiap hari dan paling sering dilalui di Minnesota. Setelah runtuh, orang-orang harus mencari jalan baru untuk berulang alik sehingga banyak jalan-jalan baru yang ditemui.

    Dipaksa keluar dari kebiasaaan menyebabkan dipertemukan dengan banyak hal yang bermanfaat dan menjadi perkara baru dalam kehidupan. Dan semuanya dimulai dengan provokasi fizikal.

  5. Menyambut provokasi sosial

    Provokasi sosial berasal dari interaksi dengan manusia lain. Memberi pendapat, merupakan teknik inovasi yang paling mudah dan banyak digunakan.

    Provokasi sosial berbeza dengan provokasi intelektual kerana provokasi sosial memerlukan percakapan. Provokasi intelektual berasal dari proses menentang pemikiran kita sendiri yang boleh dilakukan sendiri mahu pun dalam kumpulan. 

    Provokasi sosial yang diperlukan untuk inovasi selalu muncul dalam bentuk kata dalam tulisan, eskpresi dan tindakan orang lain selama proses interaksi. Oleh itu, interaksi antara manusia boleh menjadi sumber inovasi yang hebat. 
  6. Meningkatkan provokasi intelektual

    Provokasi intelektual didorong oleh gagasan. Sifatnya sangat kognitif seperti soalan “Bagaimana jika pohon tidak berakar?”  Provokasi intelektual sangat penting kerana kita dikendalikan oleh apa yang kita anggap normal.Untuk meningkatkan provokasi intelektual, buat sebuah senarai kemungkinan dan  pertimbangan kejayaan & kegagalannya. 
  7. Berkata “Sungguh menarik!” 

    Salah satu penghalang inovasi adalah salahfaham dan rasa takut gagal ketika mencuba sesuatu.  Seharusnya, kegagalan bukanlah sesuatu yang harus dihindari, malah disambut kerana banyak hal yang dapat dipelajari dari kegagalan.

    Ketika kegagalan terjadi, sambutlah dengan berkata,” Sungguh menarik! Apa yang boleh saya pelajari dari hal ini?” 

    Mungkin kita harus mencatat dan menganalisis kegagalan kita untuk melakukan inovasi dan berjaya di akhirnya.

  8. Inovator gagal di awal dan gagal dengan baik

    Mungkin anda ditugaskan untuk menyelesaikan sebuah projek dengan menyiapkan beberapa konsep. Dalam menyiapkan beberapa konsep, anda malah dikritik sana sini. Jangan menyerah dan putus asa. Sebenarnya anda telah gagal di awal dan gagal dengan baik. 

    Semua kritikan adalah input yang sebelumnya mungkin tidak pernah difikirkan.  Sebenarnya, anda telah membuka jalan untuk diri sendiri dalam mempersiapkan projek tersebut dengan ide-ide yg lebih cemerlang. Anda sudah memiliki ide-ide tersebut tanpa harus memikirkannya dengan susah payah. Dan semua tercapai karena kegagalan! 

  9. Penginspirasi inovasi memahami faktor pemangkin

    Dalam sebuah organisasi, pemimpin atau penginspirasi inovasi sebaiknya memahami faktor pemangkin kerana inovasi berasal dari dalam diri maka inovasi perlu disokong, dikembangkan dan diundang. 

    Pemimpin yang memberikan peluang kepada ahli untuk memilih peringkat penglibatan mereka akan menghasilkan kolaborasi & komitmen. Kolaborasi dan komitmen akan menghasilkan energi penggalak, bahan utama dari inovasi.

    Kita semua memiliki kemampuan untuk melakukan inovasi dan menikmati perasaan bahagia kerana telah menciptakan dan menyumbang. Inovasi akan membawa makna dan perkara baru ke dalam kehidupan. 
Stephen C. Lundin, Ph.D

Rasa ingin tahu kucing
Pantang mengalah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih