Isnin, Mei 28, 2012

Kapasiti Bandwith IPG Malaysia Berbanding UPI Indonesia

Lawatan ke Universitas Pendidikan Indonesia telah mengubah sarwa teman terhadap kemudahah info dan infra struktur negera itu terutama dalam pendidikan tinggi. Walaupun dalam beberapa hal pendidikan di Malaysia ada kelebihan tetapi dalam beberapa hal mereka lebih terkedepan.

Jika dibandingkan kemudahan internet antara UPI dan IPG di Malaysia, alangkah baiknya jika berada di Indonesia. Pelajar mereka menikmati kemudahan internet dengan kelajuan tinggi. Dari rajah di bawah membayangkan betapa hebatnya kemudahan infrastruktur intenet mereka. Dengan kelajuan yang tinggi, memungkinkan berbagai informasi dan idea kreatif dapat dijana dalam kalangan pelajar.

Kapisiti Bandwith UPI
Dari segi kadar bayar telefon selular pula, penduduk Indonesia menikmati kadar bayaran yang rendah sebagai contoh Celcom Malaysia jika membuat panggilan dari Indonesia dikenakan bayaran RM5 seminit dan RM3.50 seminit jika panggilan dari Malaysia ke Indonesia. Sedangkan dengan menggunakan SP di Indonesia, ia hanya memakan kos hanya beberapa sen sahaja seminit.

Kenapa hal ini berlaku, teman pun tak boleh menjawab secara ilmiah.

Peserta lawatan UPI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih