Khamis, Ogos 30, 2012

Syaitan Pada Persepsi Tun

Pada 22 Ogos lalu, dalam entri blog Dr Mahathir di chedet.cc/blog/ bertajuk ‘Change’ menyebut 'Better the devil you know than the angel you don’t' yang membawa maksud lebih baik syaitan yang anda kenali daripada malaikat yang anda tidak dikenali’ yang menggesa pembaca supaya tidak menyokong Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang disifatkannya sama dengan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama.

Pada sambutan rumah terbuka sempena Hari Raya baru-baru ini, Dr Mahathir dilaporkan berkata, syaitan yang dimaksudkannya dalam blog itu merujuk kepada kerajaan Barisan Nasional (BN). Dalam pada itu, dia menyatakan malaikat banyak buat salah pada Tuhan.

Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din berkata, pegangan dan pandangan terhadap syaitan dan malaikat oleh Tun itu adalah silap dan perlu bertaubat. Menurutnya, tiada istilah atau ayat di dalam al-Quran yang menjelaskan malaikat lebih buruk berbanding dengan syaitan.

“Malaikat adalah makhluk yang tidak pernah derhaka kepada ALLAH dan melakukan apa sahaja yang diperintahkan. “Oleh itu, umat Islam tidak boleh mengambil pepatah Inggeris itu kerana ia boleh merosakkan akidah,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Pada teman la, wartawan-wartawan tolong lah bantu Tun, iaitu jangan lah tanya kepada dia   perkara-perkara yang bukan bidangnya. Jika ditanya, macam-macam lah perkara bidaah dan merapu yang keluar.   Dia dah berusia. Jika ada peluang nasihatkan dia supaya dia sentiasa berada di jalan yang lurus. Di samping itu, ulama muda seperti Fahtul Bahri Mat Jahaya boleh buat dailog dengan Tun supaya tasawwur Islamnya tepat  dan betul. Buat program pencerahan dengan Tun supaya ketika dia diwawancara tidak lagi merapu.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih