Rabu, Mei 29, 2013

Cabaran Inovasi Guru Negeri Perak Sempena Hari Guru 2013

Bersama Ketua Sektor Jaminan Kualiti JPN Perak
Pada 21 hingga 22 Mei lepas, satu pertandingan inovasi peringkat negeri Perak dalam kalangan warga pendidik buat julung-julung kali telah diadakan di MRSM (Felda) Kampus Tun Abdul Razak di Trolak. Teman selaku panel hakim amat teruja dengan idea kreatif para guru menghasilkan bahan-bahan inovasi terutama dalam bidang pedagogi.

Berbagai hasil inovasi telah dipamerkan yang mana teman boleh kategorikan kepada 3 kategori iaitu projek yang baru dibina, projek yang telah dilaksanakan di sekolah masing-masing dan bahan inovasi yang telah diuji keberkesanan serta disebar luas.

Walaupun di peringkat negeri Perak, ini adalah pertandingan yang pertama kali dianjurkan oleh Jabatan Pendidikan Negeri Perak sempena Sambutan Hari Guru Peringkat Negeri, banyak aspek penghasilan, pendokumentasian, pembentangan dan pameran boleh ditambah baik.

Di antara aspek dokumentasi yang perlu dititik beratkan adalah pembuktian elemen kreativiti, impak inovasi, keberkesanan yang nyata dari segi hasil dan kos, peringkat perlaksanaan, tahap replikabiliti dan sokongan pengurusan sekolah. Setiap elemen perlu dibuktikan dengan data dan rekod sokongan supaya bahan inovasi dapat dipertanggungjawabkan dan terbukti mempunyai elemen penciptaan nilai (value creation)

Modul PIS


Modul 5W1H

Dam Gergasi

Jawi KUKUS

Jawi Tanda Bacaan

Pemulihan Teng-Teng

Pemulihan Token

Minda Jawi

Pengiraan Baja

Big Book

Pengiraan elektrik

Prinsip Akaun Berwarna

Modul Sejarah

Akronim Ekonomi Asas 

Nature Alive

Pedia

Ezy Draw

Phonics Wheel

Bacaan Haraki

LCD Projektor

Cosme

iPad

GLobal Classroom

Pra Sekolah Pekak

BUBA

Reka Sifir

Jawi Cepat

Bilik Gelap


Novel Freezy

Bacaan dan Gerakan

Intergrasi ICT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih