Memang seronok menjadi pengkritik daripada menjadi mangsa pengkritik. Kritikan kadang-kadang menjadi sesuatu yang memedihkan. Kritikan boleh menjadi konstruktif (membina) atau boleh membawa destruktif (memusnahkan). Walau apa pun tujuan kritikan yang dilakukan, sebagai yang kena kritik perlu menghadapinya dengan secara positif. Di antara langkah yang boleh dilakukan adalah:
- Terima bahawa kita tidak sempurna.
- Semak atau muhasabah kerja-kerja kita.
- Jangan jadikan kritikan sebagai isu peribadi.
- Dengar kritikan dengan teliti.
- Tanya diri kita tentang apa yang dipelajari dari kritikan tersebut.
- Setuju dengan sebahagian keritikan jika benar.
- Analisis dan nilai apa yang didengari.
- Jangan dendam.
- Ingat, sesuatu yang berlaku ada hikmah dan sebab.
- Jernihkan suasana.
- Terima hakikat bahawa orang lain melihat apa yang kita tidak nampak.
- Sentiasa gembira dan bahagia. Jangan sampai kritikan menyebabkan kita 'down'
Jika kita pasti bahawa pengkritik mempunyai niat yang cenderung membawa akibat dalam bentuk destruktif, menghindar dan mengelak dari kritikan serta pengkritik tersebut adalah lebih baik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Komen anda akan disemak. Terima kasih