Khamis, Disember 02, 2004

Teori pertukaran sosial

di kemukakan oleh Thibaut dan Kelly 1959. Beliau menyatakan dlm teorinya bahawa:



Ganjaran > Kos menyebabkan hubungan akan intim

Ganjaran < kos menyebabkan hubungan rengang.



Tetapi, dalamIslam kewujudan interaksi dan hubungan perlu dilihat ganjaran dalam bentuk luas melangkaui akhirat yang abdi, walaupun kos di dunia adalah tinggi (surah assyaf:10-11)



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ



تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ


[10] Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

[11] Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).



Oleh itu hubungan sosial Islam mempunyai matlamat yang jauh, bukan untuk mendapat ganjaran/manfaat dunia semata2 bahkan kadang-kadang dari segi material akan hilang, namun gantiannya di akhirat yang lebih kekal abadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih