Selasa, Disember 31, 2013

Kekasih Gelap Ku di Madinah Munawarah

Pada 13 Dis 2013 pertama kali teman menjejak kaki di Kota Cahaya. Masuk sahaja roda bas ke kota itu seuntai doa dipanjatkan memohon keberkahan. Sejurus memasuki Kota Cahaya itu, gemerlapan Masjid Nabawi tersirna. Memasuki masjid yg mulia dgn iringan doa, melalui Bab AsSalam amat mengujakan.

Masjid ini mempunyai satu tempat istimewa yang dinamakan 'Raudah' membuatkan hati teman terpaut. Tempat itu bukan sahaja sebagai Taman syurga malah teristimewa adalah berhampiran dengan manusia agung bersemadi. Sejak pertama kali menjejak ke tempat tersebut, hati teman amat rindu sujud di situ. Alhamdulillah sejak hari itu dan selama 3 malam sepanjang berada di Kota Cahaya, teman dapat melabuhkan jiwa raga di karpet hijau tempat mustajab hampir 10 jam. Berada di antara mimbar dan persemadian 'kekasih gelapku' sepanjang berada di kota itu, menjadikan jiwa teman tenang. Syukur AlhamdulilLah Tuhan mengizinkan teman duduk setiap malam di 'Taman Mu'.

Bab As Salam

Bersama Anak di Raudhah

Karpet Hijau Raudhah
Maqam Rasul SAW

Dalam pada itu, teringat teman kisah Imam Ghazali ketika ditanya tentang orang yang ada peluang menjejaki Kota Cahaya tetapi tidak mahu bersapa 'salam' dengan 'kekasih gelap agung'. Maka dijawap oleh Imam Ghazali bukan mereka yang tidak mahu berjumpa 'kekasih agung' tetapi mungkin 'kekasih agung' itu yang tidak mahu berjumpa mereka..... hmm. Menurut hadis, sesiapa berziarah ke maqam nabi, wajib memperoleh syafaatnya nanti. Syukur Alhamdulillah kerana setiap hari teman dapat bersapa 'salam' kepada mu.

Teman dikira bernasib baik kerana lawatan teman dikira satu timing yang tepat. Ini kerana selain jatuh pada musim sejuk, dan kota ini masih kurang pengunjung disebabkan VISA umrah baru dibuka selepas musim haji berakhir.

Di Hadapan Pintu Utama

Suasana di dalam Masjid

Ruang Raudhah yang boleh dipilih mengikut keselesaan

Saf Hadapan Masjid

Satu tips yang teman amal kan sepanjang 12 hari adalah tidur dan jaga mengikut waktu di Malaysia. Maksudnya walaupun waktu tempatan di Kota itu pukul 3.00 pagi, kita perlu bangun kerana di Malaysia dah pukul 8 pagi. Oleh itu, ketika orang-orang di kota itu diulik mimpi, teman telah berada di Raudhah.

Waktu solat di Madinah

Contoh jam di hotel menunjukkan waktu subuh masuk pada pukul  5.31 pagi, sebenarnya waktu Malaysia adalah 10.31 pagi. Oleh itu tidak masalah kalau kita pergi ke masjid pada pukul 3.00 pagi (waktu Madinah) kerana waktu Malaysia dah pukul 8.00 pagi. Jadi kita perlu tidur selewat-lewatnya 9.00 malam (waktu madinah)  kerana waktu Malaysia dah pukul 2.00 pagi. 

Sepanjang 3 malam di 'Taman Mu', kupanjatkan pujian dan doa kepada Mu. Kepada sanak saudara serta sahabat handai yang telah mendoakan pemergian teman secara langsung mahupun melalui Facebook, dalam setiap solat sunat dan doa, teman tidak lupa turut mendoakan kebahagiaan dunia akhirat buat kalian.

Buat arwah-arwah yang telah banyak berjasa dalam jejak hidup teman sejak kecil (spt Tok Timah, Long, Andak, Chu, Uda Moon, Uda Niah dan teristimewa Anjang Khairudin) setiap hari teman sedekahkan bacaan Yasin dan Tahalil di Raudah. Moga roh-roh dicucuri rahmatNya.

Pesanan: Duduk di raudhah dalam satu jangka masa yang lama banyak cabaran. Cabaran paling getir adalah KENTUT. Oleh itu jaga lah makan minum. Doalah banyak-banyak kepada Allah agar tidak diganggu oleh syaitan dengan angin tersebut. Sekali kita bangun dari raudhah itu, orang lain akan mengisinya.

1 ulasan:

  1. Boleh diselesaikan dengan membawa botol air 500ml. Selamat berguru.

    BalasPadam

Komen anda akan disemak. Terima kasih