.

Hirarki tertinggi kemahiran berfikir dalam Revised Taksonomi Bloom adalah penciptaan sesuatu yang baru Merenung nasib rakyat Palestin Kursus Dokumentasi Bahan Inovasi Majlis Bandaraya Ipoh Bersama wakil Pihak Berkuasa Tempatan seluruh Negeri Perak dalam Bengkel Dokumentasi Bahan Inovasi 2013 Pembentangan Inovasi 2008 bagi Anugerah Inovasi Kementerian Pelajaran 2008 Menerima Anugerah Inovasi Kementerian Pelajaran 2008 - Johan Bagi Projek e-Daftar Menerima Anugerah Inovasi Peringkat Negeri Perak 2008 - Johan Bagi Projek e-Daftar Menerima Anugerah Inovasi Sempena Seminar Penyelidikan Anjuran BPG-IPG - Johan Bagi Projek e-Takwim Johan Kumpulan Inovatif dan Kreatif Negeri Perak 2010 - Projek e-Chopp Pembentangan Projek Inovasi Bagi Anugerah Inovasi ICT 2011 di Telekom Malaysia Menerima Anugerah Inovasi ICT Negeri Perak 2011 - Johan Bagi Projek myKompetens Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang akan mengikuti mayat dan dua daripadanya akan pulang. Hanya satu sahaja yang akan bersamanya dalam kubur. Barang siapa yang solat sesudah maghrib enam rakaat dimana tidak berkata-kata ia diantaranya dan kata-kata buruk, menyamailah solat itu baginya dengan ibadah 12 tahun Sesi Latihan Fasilitator Pensyarah Kolej- kolej Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia Puasa dan al-quran akan memberi syafaat kepada seseorang hamba pada hari kiamat. Wahai isteriku, kehidupan ini seperti kita melayari bahtera di lautan Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung Persepsi terhadap kualiti pendidikan di Lab School Jakarta amat mengujakan Bersama YB DS Dr. Zahid, YB ADUN Rungkup dan Bekas Ketua Polis Perak Bersama Pengarah IPG Kampus Ipoh Menerima Anugerah Inovasi 2009 Peringkat Negeri Perak  Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan Panel Hakim Inovasi Majlis Perbandaran Manjung Panel Hakim Inovasi Majlis Perbandaran Manjung bersama peserta inovasi Panel Hakim Inovasi Majlis Bandaraya Ipoh Panel Hakim Inovasi Majlis Daerah Batu Gajah Cenderamata kepada teman sebagai Panel Hakim KIK SMV/SMT/KV Peringkat Kebangsaan 2012 oleh Timbalan Menteri MOSTI Rumusan sebagai Ketua Panel Hakim KIK SMV/SMT/KV Peringkat Kebangsaan 2012 Bersama Pengarah BPTV,Panel-panel Hakim KIK dan Inovasi dari UPSI dan SIRIM bagi Pertandingan Inovasi SMV/SMT/KV Peringkat Kebangsaan 2012



Sabtu, Disember 03, 2011

Ubat KK Untuk Sakit Lutut

Teman selalu buat satu analogi di dalam kuliah tentang cerita seorang doktor dalam sebuah desa. Satu hari doktor didatangi oleh 3 orang pesakit bernama Pak Ali, Pak Abu dan Pak Samad. Mula-mula Pak Ali masuk ke dalam bilik doktor. Apabila ditanya oleh doktor tersebut tentang masalah Pak Ali, beliau menjawab "saya dah seminggu sakit pinggang". Lalu doktor memberi ubat KK (Paracetamol atau selalu dikenali oleh orang kampung panadol). Kemudian Pak Abu pula masuk berjumpa doktor. Pak Abu memberitahu dia dah seminggu sakit lutut. Doktor pun memberi Pak Abu ubat KK juga. Kemudian Pak Samad pula masuk berjumpa doktor. Beliau mengadu telah demam 2 hari. Doktor dengan senang hati memberi ubat KK juga.

Jika anda adalah pemerhati kepada tingkahlaku doktor berkenaan, sudah tentu anda akan memberi komen yang negatif kepada doktor tersebut. Macam-macam kata-kata nista dan kutukan akan terhambur di mulut kita. Agak-agaknya dari ketiga-tiga pesakit tersebut, siapakah yang akan mendapat kesan positif dari ubat KK yang diberi?....Jawapan anda sudah tentulah Pak Samad...kerana sesuai penyakit dan ubat. 

Itu adalah satu analogi yang digambarkan melalui satu scenario kampung.

Sekarang kita tinjau pula tindakan pendidik di dalam kelas mereka? Apakah mereka telah membuat analisis  keperluan dan gaya pembelajaran anak-anak didik semasa mereka menyampaikan ilmu pengetahuan dalam kelas? Jika mereka menggunakan satu pendekatan sahaja, tanpa mengambil kira keperluan dan gaya pembelajaran, maka sama lah pendidik tersebut dengan doktor kampong yang memberi ubat KK tanpa mengambil kira penyakit.

Sedangkan di menara gading, ilmu pedagogi dan ilmu psikologi dikaji dan dihayati....tetapi kenapa di sekolah secara realiti...ilmu itu diketepi. Alasan yang selalu diberi adalah silibus, arahan GB, arahan PPD arahan JPN dan sebagainya. Akhirnya 70 peratus pelajar dalam kategori 'sederhana' menjadi mangsa.

Ilmuan selalu meminta para pendidik melihat gaya belajar seperti Model VAK (visual, audiotori, kinestatik). Berapa orang pendidik menganalisis kecenderungan pelajar dari aspek VAK ini. Berapa orang pendidik telah menilai potensi anak didik mereka berdasarkan  kecerdikan kepelbagaian semasa mereka menyampaikan pengajaran? Apa yang pasti, hari - hari mereka menggunakan pendekatan yang sama kerana matlamat mereka adalah menghabiskan silibus. Jadi, malanglah bagi anak-anak yang kreatif (dalam pelbagai aspek kecerdasan) tidak dapat dicungkil potensi diri mereka secara optimum tetapi yang mendapat manfaat adalah segelintir pelajar yang dapat menyesuaikan diri dengan pendekatan yang diamalkan tersebut.

p/s agak-agaknya la... ini mungkin salah satu faktor ramai pelajar perempuan di IPTA...sebab pendekatan P&P yang selalu digunakan itu memang sesuai kepada sebahagian besar pelajar tersebut.

Tiada ulasan :

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by yob! ini teman la...

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih