Rabu, Jun 03, 2009

PAS vs UMNO

Telah banyak kali pameran kami sertai. Tetapi pada hari ini teman nak memberi fokus kepada satu perbandingan dua personaliti dari 2 parti yang berbeza. Teman tertarik untuk buat perbandingan kerana boleh dijadikan teladan di kalangan ahli politik yang perlu mempunyai kemahiran kecerdikan emosi. Perbandingan yang teman buat ialah berkaitan dengan pameran yang teman terlibat secara langsung. Teman telah membuat 2 pameran bagi 1 bahan yang sama pada dua ahli politik yang berbeza. Perbandingan ini hanyalah berasaskan persepsi peribadi teman.



Pada satu ketika teman telah mengadakan satu pameran di mana tetamu kehormatnya adalah MB Perak Nizar (sebelum hilang jawatan). Lawatan dia ke booth teman walaupun bahan yang dipamerkan tak seberapa tetapi interaksi dia dengan para peserta pameran agak mesra dan ada sentuhan emosi. Lawatan beliau pula langsung selama 4 minit. Malah MB mohon sampaikan salam pada semua rakan-rakan di tempat kerja teman.

Pada ketika lain pula teman telah mengadakan pameran bahan yang sama tetapi tempat berbeza, di mana tetamu kehormatnya adalah orang besar UMNO bertaraf timbalan perdana menteri. Lawatan menteri tersebut ke booth pameran hanya selama 30 saat. Tiada kemesraan dan tanda minat serta pertanyaan yang diajukan kepada peserta.

Dari dua cerita benar ini, teman mengingatkan diri teman. Jika dah jadi orang besar jangan jadi macam menteri UMNO tu, ingatlah susah payah orang bawah yang menyediakan beraneka bahan sambutan untuk kedatangan kita. Peribadi tingkahlaku dan tuturkata menjadi nilaian. Sikap, prihatin, minat, komitmen dan keikhlasan akan ditafsirkan dalam kunjungan dan interaksi pendek pada pameran tersebut. Gunakan la peluang sebaiknya berinteraksi. Pameran diadakan adalah untuk kedatangan kita. Diri kita dinilai. Orang tidak hanya mendengar tutur kata tetapi juga akan melihat tingkahlaku.

Menteri Umno tersebut mungkin sibuk hinggakan hanya seminit singgah melihat pameran. Namun, ingatlah sesibuk mana kita dengan urusan rasmi dan politik, orang bawahan lah yang menaikkan kita dipersada dunia. Hargai mereka, penat lelah mereka menyediakan sambutan perlu dipuji supaya penyedia pameran mendapat rangsangan positif aspek emosi. Mereka tidak minta duit ringgit tetapi mereka menilai hati budi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih