Selasa, September 06, 2011

Kesejahteraan Benar Rakyat

Pendapatan per kapita seringnya digunakan sebagai ukuran kekayaan dan kesejahteraan penduduk di dalam sesebuah negara, khususnya dalam perbandingan antara negara. Ia biasanya diungkapkan melalui mata wang antarabangsa yang biasa digunakan seperti euro atau dolar Amerika Syarikat. Pendapatan per kapita amat berguna bukan sahaja kerana ia dikenali secara meluas tetapi juga kerana ia menghasilkan statistik yang jelas dan mudah untuk pembandingan. Bagaimanapun, pendapatan per kapita mempunyai kelemahan sebagai ukuran kekayaan, khususnya apabila membandingkan negara-negara.

Justera, pendapatan benar merupakan penunjuk kesejahteraan yang lebih berguna kerana ia berdasarkan jumlah barang dan perkhidmatan yang dapat dibeli dengan pendapatan. Pendapatan benar ialah pendapatan seseorang atau negara selepas dilaraskan dengan kadar inflasi. Ia dikira selepas inflasi ditolak daripada pendapatan nominal. Sebagai contoh, pada 2010 Ali berpendapatan permulaan nominal ialah RM100. Jika pada 2011 kadar inflasi meningkat 10%. Dengan kenaikan kadar inflasi ini, harga umum ini meningkat dan menyebabkan barang atau perkhimatan yang berharga RM10 kini berharga RM11. Justera, dengan RM100, Ali hanya boleh membeli barang yang kurang berbanding pada tahun 2010. 

Oleh itu sempena slogan kemerdekaan Transformasi Berjaya Rakyat Sejahtera, teman mensyorkan supaya kita sama-sama melihat definisi kesejahteraan. Kita perlu menyelusur aspek kesejahteraan dan kekayaan benar rakyat dan individu sejenak. Pemimpin negara perlu memainkan peranan dalam Dasar Fiskal dan Kewangan dalam mengawal kenaikan kadar inflasi serta meningkatkan pendapatan nominal bagi masyarakat supaya kesejahteraan rakyat meningkat dan transformasi lebih signifikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih