Ahad, April 04, 2010

Awas Pintu

Bahan pembentuk dari kuku manusia adalah keratin protein yang banyak mengandung sulfur. Kuku juga merupakan bahagian terkeras dari tubuh kerana kandungan airnya yang sangat sedikit. Fungsi utama kuku adalah untuk melindungi hujung jari yang lembut di mana hujung saraf-saraf berada. Sedangkan kulit ari pada pangkal kuku berfungsi untuk melindung dari kotoran. Jika kuku Anda bewarna kemerah-merahan, ini disebabkan kerana bahagian kulit di ba wah kuku terdapat banyak pembuluh kapiler yang kaya akan suplai darah. Namun berbagai keadaan bisa menyebabkan perubahan warna dan tekstur kuku, diantaranya cedera kerana kejatuhan benda keras yang mengenai kuku jari. Hal ini menyebabkan darah bergumpal di bawah kuku sehingga kuku tampak bewarna kehitaman.
Pada awal tahun lepas teman tersepit jari di pintu kereta. Kesakitannya amat perit. Keperitan tersepit telah menyebabkan kuku teman telah tercabut. Namun, alhamdulillah dapat kuku baru.


Selepas tersepit

Kuku hitam bergerak ke atas

Kuku Hitam kerana pendarahan dibawah kuku mula tercabut

Kuku tercabut dan penggantian kuku baru
Peringatan: Lain kali kalau nak tunjuk sesuatu jangan guna jari telunjuk. Gunakan ibu jari supaya lebih nampak manis dan sopan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih