Khamis, September 08, 2011

Sahabat di hati: Rahmat Choo

Pada malam akhir Ramadhan lepas (29 Ogos), Teman tetiba teringat sahabat lama di Bumi Kenyalang Hj Rahmat Choo Abdullah. Lalu teman mengutus SMS ucapan hari raya.

Dua puluh minit selepas itu, teman menerima balasan SMS dari beliau:



SMS tersebut menyebabkan teman terus mendail hp. Sangkaan teman beliau berada di Sarawak adalah meleset. Rupa-rupanya beliau berada di Kuala Selangor. Dalam perbualan ringkas melalui telefon tersebut, rupa-rupanya, itulah perbualan terakhir teman dengannya. Pada tanggal 7 Sept 2011 beliau telah menghembuskan nafas terakhir kerana menghidap kanser hati.

Setelah berita sedih teman terima, teman teringat kembali perbualan ringkas di telefon kali terakhir:

Teman: Assalamualaikum dan selamat hari raya
RC: Wsalam dan selamat hari raya maaf zahir dan batin. Terima kasih la ingat saya
RC: Nak datang ke Kuala Selangor ke
Teman: Tidak kot sebab ada macam-macam program hari raya ni.
Teman: Macamana boleh ada di Kuala Selangor ?(soalan ini ditanya kerana setahu teman RC telah beberapa kali diduga  Allah dengan penceraian)
RC: Rumah anak.
RC: Kalau kita jumpa, tentu awak tak kenal saya, sebab saya macam orang Somalia. Badan saya kurus kering dan perut saya buncit. Saya ni baru balik kameotrapi di Sarawak dan rehat la di Kuala Selangor. Saya masih cuti sakit. Mohon tukar ke Semenanjung tak boleh sebab jawatan saya tak kosong di IPG sini.
Teman: hmm, sabar la.
RC: Kalau awak nak tengok gambar saya terakhir, add la saya kat FaceBook.
Teman: Ok nanti saya add selepas balik bercuti raya ni. Ok la Tuan Haji...semoga cepat sembuh.
RC: Terima kasih la call saya. selamat hari raya maaf zahir dan batin.

Itu la perbualan terakhir kami. Sekembali dari bercuti, allahyarham teman add dalam FB teman. Namun penantian teman di sah sebagai rakan masih belum dibuat oleh RC. Rupa-rupanya RC sedang bertarung dengan penyakit yang dihidapi sehinggalah teman menerima berita pemergian RC buat selama-lamya.

Sepanjang perkenalan teman dengan allahyarham, beliau adalah orang yang sangat baik, ringan tulang dan ceria. Pada tahun lepas (2010) beliau tidak lupa mengirimkan kek lapis Sarawak kepada teman. Bila bertemu dalam sesi-sesi mesyuarat Program Pembestarian Sekolah, beliau dianggap sebagi sifu dan pakar rujuk dalam program berkenaan. Pendapat dan ide selalu disegani dalam sesi-sesi mesyuarat. Namun kini, allahyarham sudah tiada. Moga Allah mencucuri rahmatnya kepada Almarhum Hj. Rahmat Choo Abdullah
 ALFatihah..

p/s Syawal tahun ini almarhum adalah satu2nya individu yang teman hantar SMS  ucapan hari raya kerana objektif tahun ini adalah tidak menghantar SMS kerana teman ingin menilai sejauhmana diri ini diingati dan dihati rakan-rakan. Terima kasih yang telah menghantar SMS ucapan hari raya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih