Isnin, September 26, 2011

Ramah Mesra Alumni Sofar 2011


Hari ramah mesra Institut Sofar (IS), Sabtu 24 Sept 2011 lalu, telah mencuit rasa nostalgia para pengunjungnya. Kisah lama ditimbulkan semula untuk mengetuk dan menyegarkan ingatan dan saling senyum simpul teringatkan peristiwa dulu dulu. Pelajar pelajarlah yang mempunyai ingatan segar bugar dan cukup terperinci sekali pabila menceritakan his or her side of the story. Kagum dan kaget dibuatnya. Ini mengingatkan saya lagu “Two sides to every story” nyanyian dan pengarang lagu Gene Clark. 

Mengingat kesah lama perlu dalam hidup malah dalam perjuangan. Ianya asam garam hidup. Pak Natsir pun berkata begitu, tetapi beliau mengingatkan kesah “glory of the past” itu perlu kita gandingkan dengan usaha menyusun “glory of/for the future”. Kalau tidak ada susulan agenda bertindak, kita hanyut ketinggalan zaman. Dengan bertemakan “glory of/for the future” inilah makalah ini di tulis merangka langkah maju kedepan untuk tatapan keluarga besar/alumni Sofar.

Masyarakat IS, rupanya, masih mempunyai kekuatan kerapatan batin atau spiritual bonding. Ini aset yang amat diperlukan oleh mana mana organisasi. Inilah jelmaan jelas dari jaringan keakraban keSofar-an yang telah mekar membara selama ini. Entusias ini diharapkan berkekalan. Dan, ada pula yang meminta jawapan kemana agaknya keSofar-an ini, apa kesudahannya, mampukah disetakat nostalgia sahaja. Malah ada yang berani tampil kedepan dengan proposal ditindaklanjuti bersama untuk kemaslahatan dan kebajikan anggotanya. Makna sederhananya, ialah jom kita terjemahkan erti keakraban ini menguntungkan kita secara finansial. Saya bersetuju. Mari kita cari jalan keluarnya.

Ketiadaan saya di Malaysia, rupanya, kekeluargaan Sofar itu sudah terjalin mesra kental. Kemanisan kewujudannya terus mantap. Saya kagum dengan kerapatan bathin/solidarity ini terus terbina baik. Mungkin sudah terpupuk semenjak dibangku sekolah IS lagi, agaknya. Keunikan desain corak pendidikan di IS yang bertapakkan cara hidup Islami dengan kembara aktivisme social politik para gurunya telah membuka lembaran baru menghayati Islam dikalangan pelajarnya dan ianya terus membara meminta tindakan lanjutan dan saluran terbaik sebagai penghujungnya. 

Wadah dan jaringan keSofar-an ini membawa petanda kekuatan yang meminta penyaluran yang bermakna. Apakah acuan aksi selanjutnya yang hendak dimainkan. Apakah bentuk menabur budi atau membuat jasa selanjutnya. Sebelum itu dibenak terfikir apa bentuk kebajikan keSofar-an yang dapat diraih. At this crossroad of making a personal choice teringat pula kata kata sakti JFK, “Do not ask what the country could do for you, ask what you can do for your country”. Solidariti Sofar, selama ini, sudah memenuhi syarat syarat “community mobilization”, “capacity building”, “social capitals” dan “community based organization”. Yang perlu kini ialah tetuangan dari partisipasi aktif dan kolektif dari anggota jema’ahnya untuk memenuhi kebajikan dan kewangan anggotanya. 

Dari ucapan, perbualan, sembang dan cakap cakap yang terdengar dihari remahmesra itu jelas meminta pembentukan program atau tindakan lanjutan dari pimpinan jema’ahnya. Ada mengusulkan IS II. Bagi saya peribadi, IS I hardly replicated but it is doable. IS II boleh di teruskan. Tetapi, pendekatan dan pembentukan isinya mesti disesuaikan dengan suasana persekolahan/schooling dan pembelajaran/learning yang sudah berubah. Perubahan ini juga menuntut penyesuaian. Diantara penyesuaiannya ialah mutu pembelajaran dan penyekolahan boleh diperdagangkan tanpa berkompromi dengan nilai dan mutu pengisiannya. 

Terma community mobilization atau pun community entrepreneural development mengandung dua pendekatan: pendekatan kerajaan/governmental atau pendekatan bukankerajaan/ nongovernmental. Nongovernmental, di AS, disamaertikan dengan sektor ekonomi NirLaba/Nonprofit economic sector. Sama ada di AS atau di diMalaysia, sektor Nirlaba boleh membantu pembangunan masyarakat. Ada ketikanya, pendekatan dan sektor ekonomi Nirlaba memperpesat kemajuan kemasyarakatan. Saya berkeyakinan masyarakat Sofar mampu menerokai pendekatan ini dan serentak itu memenuhi kebajikan anggotanya dan juga membina dan memajukan (baca: memodenkan) masyarakat. 

Banyak sekali community-based development projects yang boleh kita bersama bangunkan. Ada ura ura berkoperasi. Ini cukup bagus. Ambil satu bidang dan berkoperilah kita. Pada asasnya, pendekatan cooperativization ini amat digalakkan kerna sekiranya cooperative economic system berfungsi satu sistem ekonomi dominan negara, kebajikan rakyat bertambah dan purchasing power rakyat meninggkat. Saya yakin partisipasi ekonomi masyarakat Sofar yang beroriantasikan collectivization ini dapat diterobosi dengan jayanya oleh ahlinya. 

Dengan fahaman dan oriantasi hakmilik bersama/collective ownership, community-based development yang diterokai bersama oleh anggotanya, dapat memajukan masyarakat dan negara. Tidaklah mustahil di adakan nonprofit or forprofit community-based and -managed school, childcare, healthcare, supermarket, natural food and organic farming center, hospital, hotel, and the list goes on and on.

Apa yang tertulis diatas bukan suatu yang baru. Yang akan diperbarui nanti ialah pemodenan dan professionalization pendekatan dan bidang yang kita akan terjuni itu. 

Kita mesti mula langkah pertama. Langkah pertama ini senada yang digambarkan oleh pepatah Cina yang menyatakan kembara seribu batu itu dimulai dengan langkah pertama. Kalau begitu kita bersikap Cina dan tidak berkesalahan bersikap saperti ini. 

Oleh Cikgu Jamaludin Mohyiddin



Komen Cg. Halim Ismail:
Pemerhatian dan buah fikir Cikgu Jamaluddin Maidin amat bermakna. Seperti yang saya sebutkan, "we are not here to celebrate the ash (or the charcoal?) but to rekindle its fire", bukan untuk glorify abu dan debu masa lalu, tapi untuk mengobar obor apinya, api semangat yang mendorong kita berbuat sesuatu yang bermakna untuk umat: projek mengangkat martabat umat; mengangkat tidak hanya melalui usaha-usaha kebajikan dan ekonomi tetapi juga kualiti ilmu, kecerdasan daya fikir dan keberanian dan ketangkasan daya tindak mereka.
Lagu Alumni Sofar


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih