Isnin, Disember 05, 2011

Target Setting: Adakah dari mimpi?

Teman tertarik dengan ucapan penggulungan Presiden UMNO dengan menyebut tentang target setting. Ini menunjukkan beliau adalah orang yang mempunyai gaya pengurusan yang sistematik. Semasa ucapan penggulungan Perhimpunan Agung 2011, Presiden UMNO telah menyatakan sasaran beliau pada persidangan. Terdapat 4 sasaran dinyatakan, iaitu:
"Saya telah berfikir apakah agaknya harapan saya kepada persidangan agung UMNO kali ke-62 ini. Tentu kalau kita buat sesuatu kerja, sama ada kerja amal, kerja ilmu, kerja politik, kita mesti meletakkan beberapa sasaran sama ada sasaran itu tersurat atau tersirat.
Saya hendak berkongsi pada sidang perwakilan bahawa saya telah menetapkan empat sasaran yang kalau tercapai maka persidangan ini boleh dianggap sebagai amat berjaya.
Sasaran pertama saya agar persidangan ini menggambarkan UMNO adalah parti bersatu dan ampuh barisannya, supaya bukan saja orang di dalam dewan ini mempunyai gambaran itu tetapi juga berjuta-juta di luar yang melihat melalui peti televisyen dan yang ada di dalam ruang luar PWTC.

Yang kedua, saya hendak melalui persidangan ini sebab ramai menyebut kemungkinan persidangan ini terakhir sebelum pilihan raya. Orang yang menyebutnya - menggambarkan bahawa kita berada dalam keadaan kesiapsiagaan yang amat baik, bersedia untuk turun ke medan bakti berjuang habis-habisan agar UMNO kembali sebagai parti bermaruah dan bermartabat.
Yang ketiga saya ingin supaya melalui persidangan ini kerajaan mendapat sokongan untuk membawa perubahan yang besar kepada negara yang kita telah menggagaskan sebagai pelan transformasi nasional, mendapat mandat yang sepenuhnya daripada sidang perwakilan pada kali ini.
Dan yang keempat saya inginkan segala-gala yang menjadi perisian pada persidangan ini memberi isyarat dan mesej yang amat jelas bahawa rakyat Malaysia seramai 12.4 juta pengundi dan 28 juta rakyat keseluruhannya meletakkan keyakinan bahawa UMNO akan membawa negara kita dan rakyat Malaysia ke arah masa depan yang lebih cemerlang. Mereka tidak akan kecewa kalau diletakkan pengharapan di atas bahu dan jemala UMNO."
Namum, jika ketika ini baru diungkap, maka teman terfikir-fikir kenapa sasaran (target setting) baru difikirkan oleh presiden UMNO di akhir perhimpunan?. Sedangkan dalam pengurusan yang sistematik seperti berasaskan KPI dan berorentasikan standard kualiti, target setting merupakan kayu ukur yang patut telah ditetapkan awal-awal sebelum sesuatu kerja, sesuatu aktiviti atau cadangan penyelesaian masalah. Kenapa tidak digagaskan semasa ucapan pembukaan? Adakah presiden tidak merancang secara sistematik sebelum membuat perhimpunan? Apa pula indikator pencapaian target yang difikirkan itu?

Target setting (sasaran) adalah merupakan gaya pengurusan berasaskan preatasi yang selalu dilakukan oleh organisasi yang amat mementing pencapaian akhir.Target yang baik adalah bermula prestasi semasa diukur dan disertai bagaimana tindakan yang membolehkan organisasi berjaya dengan penambahbaikan yang dilakukan.
Di antara perkara yang anda boleh dipertimbangkan adalah:
  • Sejauhmana perkhidmatan yang diberi oleh parti sepadan dengan keperluan yang diperlukan?
  • Dalam banyak-banyak perkhidmatan parti, manakah yang berjaya seperti dirancang? 
  • Apakah sebenarnya masalah yang berlaku di sebalik perkhidmatan yang ditawarkan oleh parti? 
  • Adakah pemantauan yang kerap dilakukan dalam semua aspek? 
Dengan menjawab persoalan tersebut, ia akan memandu pengurus parti atau organisasi menambahbaik prestasi. Dengan kaedah ringkas tersebut ia akan dapat membentuk key performance indicators (KPIs). Dalam masa yang sama perlu ada data dan cara terbaik untuk mengukur KPI yang menjadi bukti kejayaan kepada target setting.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih