Isnin, November 05, 2012

Inovasi melalui Eksperimen

Rospin: Rostrum Pintar yang
mengubahsuai  ketinggian mikrofon
mengikut tinggi pengguna. 
Satu-satunya cara anda boleh melakukan inovasi adalah dengan eksperimen. Kebanyakan kita lupa tentang eksperimen. Kita selalu begitu tertumpu kepada deadline tugasan. Jika seseorang "melakukan sesuatu luar tugas rasmi" kita beranggapan bahawa ia adalah satu pembaziran masa dan wang. Walau bagaimanapun, berinovasi adalah penting untuk mendahului masa kini  dan merupakan satu medium yang sangat kompetatif untuk masa hadapan.

Jika anda mahu melakukan inovasi, anda perlu untuk mengatasi dua halangan:
  • Mencari masa untuk eksperimen
  • Mencari cara untuk eksperimen
Mencari masa untuk bereksperimen

Kita tahu bahawa Google menggalakkan pekerja mereka untuk menghabiskan 20% masa kerja mereka pada projek-projek peribadi. Ini kerana mereka sedar bahawa ia adalah peluang mereka untuk mencuba sesuatu yang baru dan inovasi.

Pada hakikatnya untuk membuat eksperimen tidak sesukar seperti yang difikirkan. Tidak ada seorang pun akan bekerja 100% tumpuan pada satu-satu kerja dalam sehari. Kita semua perlu rehat. Penumpuan penuh tanpa rehat sebenarnya menurunkan produktiviti. Kerja tanpa rehat ini cenderung untuk mengambil lebih lama kerja daripada jika anda mengambil rehat.

Menguji idea-idea baru boleh menyeronokkan. Ia adalah sejenis rehat yang diperlukan dari kerja-kerja biasa. Ia akan membuatkan masa 'down' anda lebih produktif.


Cara-cara untuk eksperimen

Sukar untuk menentukan pendekatan mana yang sesuai untuk eksperimen. Ia bergantung kepada jenis kerja yang anda lakukan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa pendekatan yang boleh pertimbangkan.


  • Eksperimen di sandbox - Buat di kawasan tertutup di mana anda boleh mencuba idea-idea baru.  Ini adalah tempat yang sempurna untuk mencuba reka bentuk baru. Ia adalah selamat dan tiada siapa yang perlu pernah melihat cubaan buruk anda pada inovasi!


  • Eksperimen pada pengguna - Anda mungkin mahu mendedahkan beberapa idea-idea anda kepada pengguna sebenar. Sebagai contoh, anda mungkin mahu untuk mencuba beberapa ujian dengan kawan-kawan. Memang diakui eksperimen kepada pengguna berguna untuk  mendapatkan maklum balas daripada rakan-rakan mereka.

Selamat bereksperimen idea, produk atau proses.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih