Rabu, November 07, 2012

KIK Guru Pra Sekolah Jabatan Pelajaran Wilayah Putrajaya

Kumpulan SKP Persint 9(2) - Kedua
Pada 6 November lepas teman telah dijemput menjadi panel hakim bagi konvensyen KIK Peringkat Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Putrajaya sempena Hari Inovasi dan Anugerah Kualiti. Sebanyak 13 kumpulan telah mengambil bahagian dalam pertandingan berkenaan. Apa yang menarik pada konvensyen pada kali ini adalah penyertaan dari pelbagai peringkat sekolah. Dari pra sekolah, sekolah rendah, sekolah harian, sekolah kluster dan sekolah agama telah mengambil bahagian.

Ini bermakna, KIK bukan lagi menjadi halangan kepada mana-mana organisasi sama ada kecil atau besar untuk melaksanakannya. Malah dalam konvensyen KIK di peringkat Jabatan Pelajaran ini, Sekolah Rendah Persint 9(2) di Putrajaya dalam kalangan guru pra sekolah berjaya mendapat tempat kedua dalam konvensyen tersebut dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Putrajaya telah muncul sebagai johan setelah berjaya mempamerkan kemampuan perlaksanaan dan persembahan KIK mereka.

Pada suatu ketika dahulu KIK merupakan satu kaedah yang hanya segelintir dan sekelompok individu sahaja yang mengetahui. Namun kini, KIK telah menjadi satu budaya dalam kalangan pendidik di sekolah-sekolah di Putrajaya. Keprihatinan pegawai pendidikan dalam mengadakan latihan kepada guru-guru, telah membuahkan hasil kerana pada tahun ini adalah merupakan tahun kedua konvensyen diadakan di peringkat Jabatan Pelajaran ini.

Oleh itu, alangkah baiknya jika seluruh sekolah di Malaysia mengambil inisiatif mewujudkan kumpulan-kumpulan guru yang inovatif kerana ia dapat merangsang daya inovasi dan kreatif warga guru. Jika Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Putrajaya boleh melakukan, Jabatan Pelajaran Negeri-negeri lain patut meneladaninya. Jabatan Pendidikan Negeri tidak seharusnya memilih projek tanpa melaksanakan konvensyen di negeri masing-masing. Amalan sekarang, JPN hanya memilih secara terus sekolah yang berpotensi untuk konvensyen di peringkat kementerian sahaja. Cara sebegini tidak membantu menggalakkan pewujudan budaya kreatif.

Ketua Panel Hakim
Cadangan ini memberi implikasi yang besar kepada pengurusan di JPN. Mereka seharusnya menyediakan bajet kewangan, latihan, persekitaran kreatif dan pengiktirafan. Jika sistem sokongan ini tidak dilakukan, inovasi dalam kalangan guru lambat disebar luas atau lambat dilakukan penyeragaman di antara sekolah-sekolah. 
Jika warga perkhidmatan awam mengambil kesempatan dalam menceburi diri dalam KIK, ia merupakan advantage kerana pengetahuan ini dapat dihayati serta digunakan dalam kerja harian. Syabas dan tahniah kepada warga pendidik dalam pentadbiran Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Putrajaya.

Sempena Hari Inovasi dan Anugerah Kualiti, tersebut, pameran hasil inovasi  pelajar turut diadakan dalam kalangan pelajar sekolah.

Cenderamata Dari Timbalan Pengarah Pelajaran Wilayah Putrajaya
Bersama KIK SMKA Putrajaya - Johan
Persembahan KIK SMP Persint  14(1) - Tempat Ketiga
Inovasi Kanji Batik
Inovasi Tongkat
Inovasi Penapis Air

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih