Khamis, November 01, 2012

Konvensyen KIK SMV/SMT/KV 2012

Pada 30-31 Okt 2012, teman dijemput menjadi ketua panel hakim bagi Konvensyen KIK SMV/SMT/KV Peringkat Kebangsaan 2012. Teman mengucapkan tahniah kepada pihak Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional Kementerian Pelajaran Malaysia kerana berjaya menganjurkan majlis ini dengan jayanya kerana dalam masa yang sama pertandingan inovasi produk pelajar dan guru turut dipertandingkan. Perasmian penutup telah disempurnakan oleh Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia (MOSTI) YB Dato Hj Fadillah Hj Yusof. Tahniah juga diucapkan kepada semua kumpulan KIK yang telah berjaya membentang projek mereka dalam konvensyen kali ini walaupun kebanyakan kumpulan adalah merupakan pengalaman pertama menceburi KIK. 

Teman terharu dengan usaha yang ditunjukkan oleh warga KIK yang telah bersungguh-sungguh mempamerkan keupayaan dan kemampuan mereka mempersembahkan projek-projek mereka. Mencari dan memberi anugerah kepada “Best of the best” sudah pastinya agak sukar bagi panel penilai. 

Kekuatan kumpulan KIK pada kali ini adalah, kebanyakan kumpulan memahami aliran proses KIK dari mengenalpasti masalah sehinggalah proses penyeragaman. Ini dapat ditunjukkan dalam carta perbatuan kumpulan-kumpulan KIK dengan berpaksikan kepada kitaran PDCA. 

Di samping itu, kebanyakan kumpulan amat kreatif dalam mengemukakan cadangan penyelesaian kepada masalah. Penghasilan bahan dan cadangan penyelesaian masalah melalui KIK, ada yang mempunyai nilai komersil yang boleh dipatenkan serta boleh dikongsikan bersama-sama dalam kalangan sekolah dan kolej vokasional yang lain. Perkongsian ini akan memberi markah yang tinggi kepada kumpulan KIK dan menjana pendapatan jika ia dapat dilakukan. 

Mutu penyediaan buku laporan juga amat baik dan berkualiti. Kesungguhan penyediaan bahan telah memberi impression yang positif kepada panel. Penggunaan tool dan carta yang tepat dan baik di samping data sokongan, akan memberi kelebihan kepada kumpulan yang bertanding.

Namun, beberapa kelemahan dan kekurangan boleh diperbaiki melalui projek-projek baru akan datang. Antara aspek yang boleh ditambahbaik adalah: 

  1. Kesilapan teknikal dalam penggunaan tool kualiti yang asas tidak sepatutnya berlaku seperti pada Rajah Pareto dan Ishikawa.
  2. Kebanyakan kumpulan kurang memberikan pemerhatian prosedur penyeragaman seperti perubahan dalam fail meja, prosedur kerja, perubahan piagam pelanggan dan KPI organisasi.
  3. Penekanan perlu diberikan kepada analisis impak (sama ada positif atau negatif) dalam bentuk yang boleh dikira dalam RM.
  4. Semua kumpulan KIK perlu melihat teknik-teknik analisis kos faedah (cost-benefit analysis) kerana criteria ini terkandung dalam skema permarkahan dan analisis pengurusan risiko. 
Sesi Rumusan Ketua Panel Hakim KIK 
Adat bertanding ada yang menang ada yang kecundang. Yang menang tahniah diucapkan. Yang kalah, anggaplah ia sebagai kemenangan yang tertangguh.

Bersama Pengarah BPTV Tn Hj Tajuddin, Prof Dr. Ramlee Mustafa UPSI dan Panel-panel SIRIM

Juara KIK dari SMV Perdagangan JB
Berita di MOSTI WEB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih