Ahad, November 18, 2012

Sistem Khilafah Islam 'Ala Minhajin Nubuwwah

Dalam kesibukan PAS bermuktamar di PUTIK Kelantan membincangkan isu politik setempat dan antarabangsa, dalam kesibukan BN merayakan Deepavali orang-orang Hindu di SG Siput, namun rakyat Palestine di bumi Gaza terus dibunuh dan dibelasah tanpa peri kemanusiaan. Sehingga blog ini ditulis lebih 45 orang awam Gaza telah dibunuh. Bermakna sejak 14 November 2012 hingga 17 November 2012 setiap 2 jam, seorang insan dibunuh dengan kejam. Apakah kita di bumi Malaysia khususnya tidak terdetik dihati atau merasakan 'marah' ke atas keiblisan Israel? Atas dasar kemanusiaan, atas dasar aqidah, atas dasar perpaduan ummah, adakah kita di bumi Malaysia tiada rasa belas kasihan?

Pada teman, kita kurang merasai kerana bukan wilayah atau negara kita. Ini adalah akibat dari sejak runtuhnya khilafah Usmaniyah diruntuhkan oleh agen Yahudi. Ini adalah kesan dari dasar pemecahan negara di dunia kepada wilayah kecil secara pemerintahan berotonomi. Oleh itu, perlu dibangunkan semula sistem KHILAFAH dalam kalangan negara-negara Islam. 

Perjuangan penegakan kembali khilafah Islam, telah dimulai sejak hampir seabad yang lalu. Sejarah telah mencatatkan bahawa ada beberapa insan mendakwakan diri sebagai khalifah, seperti Husein bin Ali dari Hijjaz, dan Raja Fuad dari Mesir. Namun, mereka tidak diakui sebab dianggap tidak mewakili kekuasaan umat Islam keseluruhan.

Negara khilafah adalah negara khilafah ‘ala minhajin nubuwwah. Negara khilafah ‘ala minhajin nubuwwah adalah negara khilafah yang didirikan atas manhaj (metod) Rasulullah saw. Khilafah ‘ala minhajin nubuwwah yang dimaksud adalah khilafah yang dijalankan dengan dalil-dalil syar’i, iaitu Alquran, Sunnah, Ijma’ Sahabat, dan Qiyas Syar’i.


Hakikat Negara Khilafah

Khilafah, secara etimologis, adalah kedudukan pengganti yang menggantikan orang sebelumnya. Menurut terminologi syar’i, khilafah bererti kepimpinan umum untuk seluruh dunia, yang menjadi hak seluruh kaum muslimin di dunia untuk menegakkan hukum syariat Islam (hukum Allah) dan mengembang dakwah Islam ke seluruh dunia.

“Kepimpinan umum” berperanan mengurus seluruh urusan yang meliputi pelaksanaan semua hukum syara’ terhadap rakyat seluruh dunia. Dari masalah akidah, ibadah, ekonomi, sosial, pendidikan, politik dalam dan luar negeri, semuanya diurus oleh khilafah Islam.

Pada teman, satu khilafah Islam adalah:
  1. Negara Islam tidak berbentuk persekutuan, commonwealth tetapi berbentuk kesatuan.
  2. Sistem pemerintahan Islam tidak berbentuk kerajaan (monarki mutlak ataupun parlimen), tidak berbentuk republik. Tetapi sistem pemerintahan Islam adalah sistem khilafah, di mana khalifah tidak seperti presiden, juga tidak seperti perdana menteri, atau raja.
  3. Sistem pemerintahan Islam juga tidak berbentuk demokrasi, teokrasi, ataupun autokrasi. Tetapi, sistem pemerintahan Islam adalah sistem khilafah yang tidak sama dengan model pemerintahan yang ada di dunia kini.
  4. Sistem pemerintahan Islam berbentuk sentralisasi, manakala pentadbiran atau birokrasinya menggunakan sistem desentralisasi.
  5. Bentuk negara Islam yang sesungguhnya juga bukanlah bentuk negara bangsa (nation-state) tetapi bentuk negara Islam adalah bentuk negara global, sebagai bentuk kesatuan umat Islam sedunia. 
Dengan wujud kilafah ini, jika terjadi sesuatu perkara, bencana dan sebagainya seperti di Gaza, seluruh ummat di bawah khilafah akan bangun. Wehdah dan kesatuan, akan menggerunkan musuh Islam seperti Israel.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen anda akan disemak. Terima kasih